houztekk records 008: „nocturnal cat“


hztk008
april 2012

houztekk records 008: „nocturnal cat“

Patrick Pulsinger, Nocturnal Cat 12″ Vinyl & Digital
All tracks written and produced by Patrick Pulsinger.
Voice by G Rizo, prepared piano by Martin Knorz
Recorded and mixed at Feedback Studio One, Vienna
Mastering and cut by Rashad at Dubplates and Mastering

C&P Copyright Control

www.feedback.studio.com

Cover Foto by Patrick Pulsinger

english version:

english version

As is generally known, the night is not limited to the time dimension but has also a spatial dimension. The darker the night, the more artificial is the light and the more the even apparently well known places become unreal. Patrick Pulsinger resorts to such dusk-to-dawn places by using his three excellent Tracks of his new release „Nocturnal Cat“. Or to tell it better: he makes us streying.

Yet on the title-track „Nocturnal Cat“ (including the singer G Rizo, she was already heard 2010 on the track „rise
and fall“ on the album „Impassive Skies“ by Pulsinger) he definitely follows different ways at the same time by the means of its Polyrhythm, the booms of the bassdrum and the repeat-crossing beats. At the same time this track, which occasionally reminds of Exotica, sounds like a deeply inspired Live-DJ-Set which is performed with umpsteen records out of far-flung Genres, thrown in a mix over nine minutes.

The „Nocturnal Cat“ certainly comes around a lot and visits on her dusk-to-dawn ways the other clubs in town, supported strongly by its freely flanking sound-parishes which sometimes are swirling around and sometimes as well accentuate the beats. It seems that the track „Fat Fast“ is like a Techno-Track which was re-born in a futuristic Latino-neighbourhood (which is perfectly matched by the indicated Gospel-Synths). Again the direction is not limited to cross-country, it is plurally parallel, sometimes in crisscross sequence, without ultimateness, but this consequently.

This structure which reminds of a Möbius-strip can also be heard at the track „6-7-8-9 c‘mon“. Finally, this constantly, lightly gleaming Soundtrack-like acoustic pattern comes to its full flavour. This is the way like on the audio track starts already an evil film while there is still a black sliver screen; this is the way how in an artificial jungle misterious things as well as fabolous things (and above all very evil things) are scared up. A track which once again leads into the nocturne ambiance, no matter where we are.

german version:

Die Nacht hat bekanntlich nicht nur eine zeitliche, sondern auch eine räumliche Dimension. Je dunkler, desto künstlicher das Licht, desto unwirklicher auch die scheinbar vertrautesten Orte. Mit „Nocturnal Cat“ begibt sich Patrick Pulsinger nun mittels dreier exzellenter Tracks auf Reisen durch solch nächtliche Gegenden. Oder besser gesagt, er macht uns streunen.

Schon der Titeltrack „Nocturnal Cat“ (mit der Sängerin G Rizo, die bereits 2010 auf Pulsingers „Impassive Skies“ zu hören war) geht mit seiner Polyrhythmik, dem Basswummern und sich immer wieder gegenseitig durchkreuzenden Beats durchaus verschiedene Wege gleichzeitig. Dabei klingt dieser, immer auch wieder an Exotica erinnernde Track wie ein sehr inspiriertes Live-DJ-Set bei dem in neun Minuten zig Platten aus den entlegensten Genres in den Mix geworfen werden.

Die „Nocturnal Cat“ kommt viel herum und besucht – tatkräftig unterstützt von immer wieder frei flottierenden Soundsprengseln, die mal herumschwirren, mal die Beats akzentuieren – auf ihren nächtlichen Wegen ganz selbstverständlich vor allem die anderenClubs.

So erscheint ein Track wie „Fat Fast“ als hätten wir es hier mit einem Technotrack zu tun, der als Housetrack in einem futuristischen Latino-Viertel wieder geboren worden ist (wozu auch die angedeuteten Gospel-Synths gut passen). Erneut geht es nicht einfach querfeldein, sondern vielfach parallel, auch mal überkreuz, ohne Endgültigkeit, das aber konsequent.

Dieser, einem Möbiusband ähnlichen Struktur begegnen wir dann auch bei „6-7-8-9 c’mon“. Nun kann sich das bisher immer schon leicht durchschimmernde Soundtrack-hafte voll entfalten. So fangen bei noch schwarzer Leinwand bereits auf der Tonspur üble Filme an; so wird im künstlichen Dschungel Geheimnisvolles wie Sagenhaftes (aber vor allem sehr Böses) aufgestöbert. Ein nochmals extra ins nocturne Ambiente lockender Track, egal wo wir uns gerade befinden.

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